Projekt – Mój dom
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach
Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich
1. |
Nazwa szkoły | Gimnazjum im. Ludzi Pojednania w Witnicy | |
2. |
Adres szkoły | ul. Plac Wolności 7, 66-460 Witnica | |
3. |
Nazwa projektu | „Mój dom. Galeria miejsc. Reporterskim okiem poznaję, oglądam, przeżywam i relacjonuję.” | |
4. |
Termin realizacji projektu: | Od 15 kwietnia 2007 do 31 października 2007 | |
5. |
Kierownik projektu | imię i nazwisko | Bogumiła Andruszko |
6. |
Zastępca kierownika | imię i nazwisko | Małgorzata Tyborska |
7. |
Nauczyciele zaangażowani w realizację projektu |
Emilia Burzmińska |
Lucyna Ostałowska
Wanda Borawska
Małgorzata Dudkiewicz
Bożena Dudek
Irena Kurzawska
Andrzej Dudek
Anna Sikorska
Brygida Strzykała
Małgorzata Flaszowska
Beata Przywitowska
Joanna Poniedziałek
8.
Adres poczty elektronicznej szkołygimnazjum@plusnet.pl
9.
Adres strony internetowej szkoływww.sp1.witnica.pl
PROJEKT
„Mój dom. Galeria miejsc. Reporterskim okiem poznaję, oglądam, przeżywam i relacjonuję.”
Spotkanie inauguracyjne nauczycieli i uczniów odbyło się dnia 23 kwietnia 2007 r.. Uczniowie zostali zapoznani z ideą projektu, jego harmonogramem oraz zaangażowanymi w projekt nauczycielami.
Uczniowie w ramach zajęć projektowych pracowali w sześciu grupach warsztatowych:
ØInformatycznej (opiekunowie: p. J. Poniedziałek, p. B. Strzykała)
ØLiterackiej (opiekunowie: p. M. Dudkiewicz, p. M. Tyborska)
ØEkologicznej (opiekunowie: p. E. Burzmińska, p. B. Dudek, p. A. Dudek, p. L. Ostałowska)
ØHistorycznej (opiekunowie: p. W. Borawska, p. M. Dudkiewicz)
ØDziennikarskiej (opiekunowie: p. I. Kurzawska, p. B. Przywitowska)
ØArtystycznej (opiekunowie: p. W. Borawska, p. M. Flaszowska, p. A. Sikorska)
Na zajęciach uczniowie:
- Pracowali w szkolnej pracowni komputerowej, gromadząc informacje dotyczące historii
i atrakcji turystycznych Witnicy, Kostrzyna nad Odrą, Bogdańca, Wrocławia i Poznania oraz walorów przyrodniczych rezerwatu w Słońsku, wstępnie tworząc prezentacje multimedialne. Uczniowie układali harmonogramy wycieczek do Wrocławia i Poznania. - Studiowali reportaże o tematyce regionalnej autorstwa pana Władysława Wróblewskiego.
- Zbierali informacje dotyczące charakterystycznych miejsc w najbliższej okolicy atrakcyjnych przyrodniczo.
- Tworzyli legendy o Kostrzynie.
- Podczas spotkania z panem Władysławem Wróblewskim poznawali etapy tworzenia reportażu.
- Redagowali sprawozdania z wycieczki do Kostrzyna i Słońska.
- Omawiali rolę mediów w kulturze.
- Wykonywali prace plastyczne.
- Układali choreografię do przedstawienia teatralnego ”Szczęśliwe wydarzenia” wg komedii Sławomira Mrożka. Poznawali komunikację pozawerbalną: mowę ciała, gesty, mimikę, gagi.
- Przygotowywali przedstawienie pt. „Szczęśliwe wydarzenia”.
W ramach realizacji projektu uczniowie uczestniczyli w następujących wycieczkach:
§do Biblioteki Miejskiej w Witnicy oraz Regionalnej Izby Pamięci w Witnicy,
§do Parku Drogowskazów w Witnicy,
§pieszej nad Wartę w celu zgromadzenia okazów przyrodniczych,
§autokarowych do Kostrzyna i Słońska-Chyrzyna, do Parku Narodowego „Ujście Warty”,
§rowerowej do Muzeum Techniki w Bogdańcu.
Opracowanie sprawozdania:
Emilia Burzmińska
Małgorzata Dudkiewicz
Małgorzata Tyborska
Joanna Poniedziałek
Realizacja projektu w nowym roku szkolnym przebiegała zgodnie z wcześniejszymi założeniami.
Na spotkaniach 23 sierpnia 2007r., poprzedzających wyjazdy do Wrocławia i Poznania uczniowie układali harmonogramy wycieczek Stworzona możliwość pracy z komputerem w pracowni szkolnej w celu uporządkowania wiedzy dotyczącej miejsc zaplanowanych w harmonogramach wycieczek pozwoliła uczniom przygotować się do roli przewodników. Ćwicząc głośne czytanie nabierali nawyku odpowiedniego intonowania, a pokonując tremę przed publicznością podnosili poczucie własnej wartości.
Wycieczki odbyły się w następujących terminach:
– Wrocław: 29-30 sierpień 2007r.
– Poznań: 28-29 sierpień 2007r.
Uczniowie zintegrowali się w obrębie grup. Na zajęciach warsztatowych:
– wymieniali się wrażeniami z odbytych wycieczek, ćwicząc nawyk wypowiadania się pełnymi zdaniami oraz kulturalnego zachowania,
– redagowali referaty i sprawozdania z odbytych wycieczek, bogacąc zasób słownictwa, gromadząc sentencje, cytaty, przysłowia i frazeologizmy do hasła „dom” i nabierając nawyku korzystania z różnorodnych wydawnictw,
– stosując stylizację wyreżyserowali scenkę dramową pt. „Rozprawa sądowa”,
– wykonywali plakaty, herby, obrazki, ramki z wykorzystaniem różnorodnych technik artystycznych,
– tworzyli prezentacje multimedialne na podstawie zdjęć z odbytych wycieczek oraz zdobytych materiałów promocyjnych.
Trwają prace nad przygotowaniem prezentacji zgromadzonych materiałów podczas Seminarium Uczniowskiego podsumowującego realizację projektu.
Sprawozdanie opracowały (15 października 2007):
J. Poniedziałek, M. Tyborska
Dobiegły końca prace związane z realizacją projektu „Mój dom”.
W ramach zajęć warsztatowych uczniowie przygotowywali się do prezentacji na seminarium podsumowującym, kształtując:
– dykcję, oddech, gest i ruch sceniczny do scenek dramowych „Rozprawa sądowa”, „Walory Bogdańca” (spotkanie z aktorem);
– umiejętności plastyczno-techniczne, wrażliwość estetyczną, wyobraźnię podczas dekoracji świetlicy do seminarium (ekspozycja prac wykonanych podczas realizacji projektu oraz zgromadzonych materiałów: gadżetów, ozdób, widokówek z odbytych wycieczek);
– poczucie przynależności regionalnej i narodowej;
– orientację w zasobach przyrodniczych regionu i wiedzę o ciekawych obiektach przyrodniczych;
– umiejętność redagowania i prezentacji tekstów literackich (reportaży, opisów, legend);
– umiejętność korzystania z oprogramowania użytkowego komputera do tworzenia prezentacji multimedialnych.
Podczas seminarium, które odbyło się 25 października 2007r., uczniowie prezentowali walory poznanych miejsc oraz wrażenia z realizacji projektu, przełamując przy tym bariery psychologiczne i tremę przed publicznym wystąpieniem, rozwijając umiejętność kreatywnego działania w zespole, poznając własne możliwości, co niewątpliwie przyczyniło się do podniesienia poczucia ich wartości, jak również poczucia pozytywnego działania w środowisku szkolnym i lokalnym.
Sprawozdanie opracowały (6 listopada 2007r.):
J. Poniedziałek, M. Tyborska